donderdag 1 maart 2018

Stormy weather

In mijn brievenbus lag deze week een pakketje. En ik wist wat het was, dankzij de attente mail van de verstuurder. Het was de bootleg van Bob Dylan's show van vorig jaar. De zanger stond Eerste, Tweede en “Derde” Paasdag in de AFAS Live in Amsterdam; ik ben met mijn vroegere mentor Wietse bij het middelste concert van Tweede Paasdag geweest.
Bij zo'n meerdaags bezoek is het altijd weer een verrassing op welke manier de shows worden uitgebracht door het ondergrondse platenlabel van dienst. In dit geval is Rattle Snake verantwoordelijk voor een live-registratie. De mannen en vrouwen van dit bootleg-label hebben gekozen om één van de drie concerten op de zilveren schijfjes te zetten.
Ongetwijfeld omdat de setlisten van de avonden vrijwel identiek waren.
De bootleg die ik kreeg, is van het middelste optreden. Míjn optreden dus. Het was de show met het live-debuut van Stormy Weather. En dat is ongetwijfeld de reden dat deze bootleg als titel ook Stormy Weather heeft meegekregen. Luisterend naar de concert-opname hoor ik weer hoe goed Dylan was. En hoe goed de uitvoering van bijvoorbeeld Desolation Row ook was!
Stormy Weather staat op Triplicate, en dan de eerste schijf met als subtitel 'Till The Sun Goes Down. Triplicate, geproduceerd door Jack Frost, is een drievoudig album en het derde in een ononderbroken reeks platen met nummers uit The Great American Songbook. Het is Dylan's eerbetoon aan de muzikale traditie, door nummers te spelen die ook door Frank Sinatra zijn uitgevoerd.
Mooi om dan zo'n concertopname te noemen naar dit nummer. En een goede reden om de bootleg weer te draaien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten