donderdag 4 januari 2018

Million Dollar Bash

Afgelopen weekend werd in het Friese dorpje Eastermar de hoogste Postcodekanjer ooit (53,9 miljoen euro) verdeeld. Het gaat dan om miljoenen. Klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar je moet nog wel rekening houden met wat haken en ogen. Het uitgekeerde bedrag is weliswaar belastingvrij. Maar je bezit groeit wel en over dat eigen vermogen moet je wel weer belasting gaan betalen.
De fiscus is dus ook blij met zo'n uitkering.
Voor wie nog nooit eerder van het dorpje heeft gehoord, Eastermar (Oostermeer) ligt in de gemeente Tietjerksteradeel. Het is ook het geboortedorp van fotomodel Doutzen Kroes. Tot zover de Postcodeloterij-administratie.
Ik heb moeten denken aan het nummer Million Dollar Bash. Dit nummer is geschreven door Bob Dylan en opgenomen in de kelder van Big Pink. Ik maakte voor het eerst kennis met dit nummer door Biograph, de semi-bootleg-verzamelaar. Deze box uit 1985 kocht ik tijdens de werkweek in Londen, tijdens mijn eerste jaar havo4.
Million Dollar Bash. Wat is een 'Bash' eigenlijk? Ik associeer het met een feestje, want volgens mij zijn er wel verschillende Dylaneske partijen georganiseerd met 'Bash' in de titel. Tijd dus om Wolters' Woordenboek er bij te pakken en open te slaan bij de B.
Bash: als werkwoord kan het betekenen: '(kapot)slaan, beuken; hevig aanvallen, heftig bekritiseren, afgeven op; inslaan'. Maar als je het als zelfstandig naamwoord gebruikt, is het een '1 opstopper, mep; 2 feestje; 3 poging; het (ook eens) proberen; 4 onderkomen'.
De vertalingen zijn interessant, zeker in combinatie met die miljoenen. Want het totaalbedrag van 53,9 miljoen euro wordt kapotgeslagen en verdeeld over de verschillende postcodes. Zo'n Postcodekanjer slaat in Eastermar ook in, als een bom. Wie net zijn lidmaatschap van de Postcodeloterij heeft opgezegd, wordt heftig bekritiseerd door de partner. Wie het geld heeft gewonnen, wordt hevig aangevallen door hebzucht en/of gierigheid. Je kunt voor je gevoel ook een mep erdoor krijgen, een opdonder zo je wilt. Dit winnen voelt als een feestje, want het gebak in het dorp was begin deze week volledig uitverkocht.
Ach, ik gun die Eastermarrers hun Million Dollar Bash. Jaloers ben ik zeker niet. Wat moet ik met zoveel geld in één mep op mijn bureau?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten