zondag 31 december 2017

Jaaroverzicht #2017

In Samoa, Kiribati of op Kersteiland is het nieuwe jaar 2018 alweer een paar uur uit. Voor ons is het nog even aftellen. Dat aftellen in Nederland doen we met de Top2000, met Bohemian Rhapsody als laatste tonen van dit kalenderjaar. Tenzij je de Snob2000 luistert, een alternatieve Lijst der Lijsten. Dan klinken in de laatste seconden van deze dag Exit Music (For A Film) van Radiohead. Ik denk dat ik dit jaar maar afsluit met John Wesley Harding, in de uitvoering van Thea Gilmore.
De eerste dag van 2017 was een zondag, net als de laatste dag van dit jaar. Die eerste kalenderdag besteedde ik aan het luisteren naar John Wesley Harding, een uitstekend album om een jaar mee te beginnen. Om de cirkel rond te maken, luister ik naar de integrale uitvoering door de genoemde Thea Gilmore. Want dat is wat kunst met je kan doen: dat je het voorwerp onder handen neemt en het je eigen maakt. Op weg naar het volgende.
We zijn goed verwend door Bob Dylan en zijn management, dit jaar. Met Pasen trad Dylan driemaal op in de AFAS Live, de voormalige Heineken Music Hall in Amsterdam. Ik bezocht het middelste concert, Tweede Paasdag, samen met mijn Dylan-vriend Wietse.
Verder was er natuurlijk de tentoonstelling Face Value in De Fundatie in Zwolle. Twaalf karakterstudies, uitgeleend door The Bob and Jenny Ramsey Collection. De schilderijen waren te zien vanaf 24 mei, Dylans 76e verjaardag. De tentoonstelling werd met een maand verlengd en was tot en met 24 september te zien.
Met Pinksteren werden we zoet gehouden door de Nobel Lecture, die Dylan instuurde. En waarvoor hij het geldbedrag van 820.000 euro op zijn bankrekening zag gestort. De lezing stuurde hij zowel als tekst als audiobestand in. De tekst werd vervolgens ook uitgegeven in een mooi bibliofiel boekje, wat vooral voor de verzamelaars een mooie toevoeging is.
En als klap op de vuurpijl was daar Trouble No More, aflevering 13 uit The Bootleg Series. Trouble No More beslaat de periode 1979 – 1981, de zogenaamde Jesus Years, de gospelperiode. Mooie nummers, fantastische opnames. Waar hebben we deze gulheid aan verdiend? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet, is dat ik John Wesley Harding aanzet. Om zo het jaar 2017 in stijl af te sluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten