zaterdag 30 september 2017

Kronieken #27: Boeken

Vandaag heb ik een biografie over Bette Davis uitgelezen. Het is van de hand van James Spada en is in 1994 verschenen in de Nederlandse vertaling. Een jaar eerder was de Engelstalige versie al op de markt gekomen. Ik kwam dit boek tegen in de kringloopwinkel, waar ik het boek kocht voor een bedrag van €1,20. Toen ik “Bette Davis” in de kast van de kringloopwinkel zag staan, dacht ik meteen aan die ene regel uit Desolation Row: And puts her hands in her back pockets / Bette Davis style
Die 'her' verwijst naar Cinderella, waar het tweede couplet van Desolation Row mee begint. Die Bette Davis-stijl van het handen in de zakken doen, daarvoor zijn op internet her en der wel wat foto's van te vinden. De beste foto's zijn die van Davis in haar rol als Margo Channing in de film All About Eve uit 1950.
Die Bette Davis. Ik kende haar niet, ik ken alleen de referentie in het Dylan-oeuvre. Het was een eenzame vrouw, moeilijk in de omgang. Zowel de omgang met haar collega's als haar kinderen. Bikkelhard, weinig liefde, en altijd op zoek naar aandacht, bij voorkeur fysiek.
Over boeken gesproken, Tom Willems komt binnenkort met een nieuw Dylan-boek. Het betreft de Bob Dylan-aantekeningen 2016 – 2017. Tom wordt wel gezien als de grootste Dylan-kenner van de Lage Landen, een titel die hij heeft verdiend met zijn blog Bob Dylan in (het) Nederland(s).
Een boek om naar uit te kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten