zondag 3 september 2017

Duitsland

In zijn Nobel Speech haalt Bob Dylan drie boeken aan, die hem hebben beïnvloed: Moby Dick, All Quiet on the Western Front en The Odyssey. Het middelste boek, All Quiet on the Western Front, is een vertaling van Im Westen nichts Neues van de Duitse veteraan Erich Maria Remarque. In 1947 kreeg Remarque de Amerikaanse nationaliteit, nadat vijftien jaar eerder hem zijn Duitse paspoort was ontnomen en hij statenloos was.
In 2007 toonde de Oost-Duitse stad Chemnitz als eerste de schilderijen van Bob Dylan. Deze tentoonstelling kwam op initiatief van de directeur van het museum, Ingrid Mössinger. Ze was in New York, zag het werkje uit 1994 met Dylans tekeningen en raakte in de ban. Thuisgekomen nam ze contact op met het management van Bob Dylan met een eenvoudige vraag: zou Dylan in Chemnitz willen exposeren?
In 2013 werd Dylan toegelaten tot de zogenaamde Duitse Kunst-adel bij de De Akademie der Künste, een club met een geschiedenis die tot de 17e eeuw teruggaat.
Je kunt dus wel zeggen dat Dylan “iets” met Duitsland heeft. Maar wat die relatie precies is, weet ik niet. Is het dat de voormalige DDR zo dicht bij het gebied ligt, waar de voorouders van zowel vaders als moeders zijde vandaan komen? Is het vanwege 'de oorlog'? Wat heeft 'his Bobness' met onze oosterburen? En hoe zit dat precies?
Misschien doen zulke vragen er ook niet toe. Het gaat immers om het werk dat Dylan levert. Ja, dat zeker. Maar het wil ook wel helpen als je soms wat meer achtergrondinformatie weet. Of misschien ook wel niet weet, want het gebrek aan informatie kan de mythe rond de teksten ook weer versterken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen