dinsdag 29 augustus 2017

Desolation Row

Voor mijn andere weblog schreef ik een stukje over Kaïn. Hij is de eerste in de Bijbel, die een moord begaat. En niet zomaar een moord, maar op zijn bloedeigen broer Abel. Misschien is het wel deze broedermoord, die zo tot de verbeelding spreekt. En dan met name het gedrag van Kaïn. Over de onschuldige Abel hoor je niet zoveel in de literatuur, over Kaïn des te meer.
Alsof we onszelf meer herkennen in de moordenaar dan in de vermoordene.
Net als bij Dylan, die de twee broers ook aanhaald. Zoals in Every Grain Of Sand

Don’t have the inclination to look back on any mistake
Like Cain, I now behold this chain of events that I must break

Deze tekst hangt handgeschreven boven mijn televisie. Althans, de Nederlandse vertaling van Ernst Jansz, op een poster van de Openbare Bibliotheek Amsterdam:

ik ben geen man die bij een misstap
gretig boete doet
maar het is de keten van het lot
die ik, als Kaïn, breken moet

Kaïn en Abel komen ook voor in Dylan's Desolation Row. Ik hoorde dit lied twee keer live bij de maestro. De eerste keer was in de Heineken Music Hall, 10 november 2003. De tweede keer was afgelopen april, in dezelfde hal maar met een nieuwe naam: Afas Live.
In Desolation Row zingt de Nobelprijs-winnaar:

All except for Cain and Abel and the hunchback of Notre Dame
Everybody is making love or else expecting rain

Daar doen we het maar mee voor vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten