woensdag 28 december 2016

Griep

Het heerst, zeggen ze. De griep. En ik ben er ook door getroffen. Al een paar dagen bestaat mijn voedsel uit appels, sinaasappelsap en paracetamol. Met dit overlevingspakket moet ik het wel redden, lijkt me. Hoewel dit recept overigens bij lange na niet voldoende is. Ik heb meer nodig om deze influenza te trotseren. En dat is muziek. Heel veel muziek.
Daarbij tref ik het dat de Top2000 wordt uitgezonden, hoewel deze cocktail op zich ontoereikend is (sorry, Radio2-dj's). Wat mij zonder meer helpt, is mijn eigen selectie van nummers. Cohen, Cash, Cave – bij geval drie zangers wiens achternamen met een C beginnen. Maar als klap op de vuurpijl is daar natuurlijk Bob Dylan.
De man bij wie de muziek ondergeschikt is aan zijn teksten. Zijn uitvoeringen, ook (of juist) op de plaat, zijn moment-opnamen, demo's, handreikingen, schetsen. Manieren om de boodschap over te brengen. Die boodschap zou je kunnen overleveren zoals het op het studio-album staat. Of via een al dan niet officiële live-cd. Of via een cover van een collega-artiest.
In ieder geval is het goed vertoeven, met paracetamol en sinaasappelsap in de buurt, met een dekentje op de bank. En met Bob Dylan uit de luidsprekers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten