donderdag 9 juni 2016

Kronieken #3: People get ready

Door het uitvallen van geplande 'werkzaamheden', had ik de afgelopen avonden tijd over. Of nou ja, tijd over? Zoals het een goede calvinist betaamt, heb ik nimmer tijd teveel. Een mens heeft een cultuuropdracht meegekregen, dus er is altijd wat te doen. En pas op voor luiheid of verveling: ledigheid is immers des duivels oorkussen.
En dus had ik de gelegenheid om wat achterstallig onderhoud bij te werken. Waaronder het lezen van 'Geef de anarchist een sigaret' van blogger Tom Willems. Naar verluidt is hij de grootste Dylan-kenner van de Lage Landen. Dat zou zomaar kunnen – maar hoe meet je zoiets? En doen we iemand als Arie de Reus niet tekort?
“Anarchist” is het achtste boek van Willems. En al het vijfde deel uit zijn “de Bob Dylan aantekeningen”. In dit boek beslaan de aantekeningen de periode van februari 2015 tot en met maart 2016. Het is geen biografie, maar een 'dagboek'. Niet Dylan, maar de kenner staat centraal. We krijgen een inkijkje bij Willems, hoe hij dagelijks met onze gemeenschappelijke idool bezig is.
De titel van het boek is een citaat van Dylan in de film Dont Look Back. De cover van het boek is een leuk grapje – het is een verwijzing naar de Greatest Hits van Dylan. Willems houdt op vrijwel identieke wijze hetzelfde boek vast, als Dylan op deze verzamel-elpee. Het betreffende boek is Flemish Painting From Bosch To Rubens van Jacques Lassaigne, uit 1958. Of heet het boek La Peinture Flamande?
Mede door het lezen van “Anarchist”, heb ik sterk de behoefte om The Basement Tapes Complete te draaien. Op dit elfde deel van The Bootleg Series staat onder meer een versie van People Get Ready. Aan dit nummer denk ik wel eens, als ik op mijn werk ben. Een knop in een werksysteem heet 'Ready'. Ik kan bij deze knop ook denken aan Are You Ready?, om maar een eigen compositie van de bard te noemen.
Maar ik denk aan People Get Ready. En dus aan The Basement Tapes, de complete editie. Omdat het kan. En omdat deze box een Grammy Award heeft gekregen, in de categorie van historische albums. Historisch materiaal is deze box zonder meer.
Ik ben er klaar voor. Waar ik klaar voor ben, weet ik niet. In ieder geval ben ik er niet klaar mee. Met Dylan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten