vrijdag 8 januari 2016

Aforismen

Bob Dylan is de meester van het aforisme. Veel van zijn liedteksten bestaat uit een samenvoeging van Spreuken-achtige wijsheden. Geen wonder dat zinnen uit Dylan-teksten als (onder)titel kunnen dienen voor weblogs over muziek, literatuur en Dylan zelf. Zo heeft dit blog sinds een aantal weken de ondertitel 'I’m not loving you for what you are, but for what you’re not'; eerder had ik Een Ander Zelfportret de subtitel 'I used to care, but things have changed' gegeven.
Een Ander Zelfportret is ook al een verwijzing naar Dylan. Het is de vertaling van Another Self Portrait, aflevering 10 uit de fameuze Bootleg Series en de schaduwboekhouding van Nashville Skyline, Self Portrait en New Morning, albums die in 1969 en 1970 verschenen.
Maar ik had ook kunnen kiezen voor een citaat uit Maggie's Farm:
Well, I try my best
To be just like I am
But everybody wants you
To be just like them

Of wat denk je van het refrein uit Ballad Of A Thin Man:
Because something is happening here
But you don’t know what it is
Do you, Mister Jones?

Om nog maar te zwijgen over die andere zinnen uit 'Ballad':
You have many contacts
Among the lumberjacks
To get you facts
When someone attacks your imagination

Zoiets. En dan nog....
Ach, laat ik mijn mond maar houden. Laat die aforismen nog maar even door mijn hoofd zingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten