zondag 13 september 2015

Passie


Gisteravond heb ik de film Il Vangelo Secondo Matteo gezien. De regie ligt in handen van Pier Paolo Pasolini, een marxist die het Evangelie naar Mattheüs heeft verfilmd. De citaten in de film komen uit de Italiaanse vertaling van het Mattheüs-evangelie; acteurs zijn allen amateurs (ma Pasolini speelt de oude moeder Maria) en als filmlocatie was het zuiden van Italië gekozen. Pasolini maakt geen gebruik van kleur, de hele film is in zwart-wit opgenomen.
Het levensverhaal van Jezus in beeld. Niet specifiek Zijn lijden, hoewel dat vanzelfsprekend wel in beeld wordt gebracht. Ook niet specifiek Zijn wonderen, hoewel die wel ter sprake komen. Evenmin alleen maar Zijn preken of Zijn wonderlijke geboorte. Nee, Zijn hele leven wordt vertoond. Wat mij triggerde was dat Pasolini voor zijn verfilming de hoofdpersoon de letterlijke citaten uit het evangelie laat spreken.
Want dat deed me herinneren aan The Passion Of The Christ, de film van Mel Gibson uit 2004. De katholieke filmregisseur laat hierin de laatste 12 uur van Jezus zien, het halve etmaal voorafgaand aan Diens sterven. Immers, By his wounds, we were healed. In tegenstelling tot eerdere films over het leven van Christus, zijn de dialogen om de authenticiteit te bevorderen, in het Aramees, Latijn en Hebreeuws.
Ik herinner me dat in 2011 een bericht in het Nederlands Dagblad stond dat Gibson, de regisseur, producent en scenarist van de film, aan Bob Dylan heeft gevraagd voor de filmmuziek. Maar de zanger weigerde in eerste instantie, wegens tijdgebrek. Later droeg Dylan nog wel “Rock of ages” aan voor de soundtrack, maar dit werd weer geweigerd omdat er al filmmuziek was gemaakt door John Debney.
Dylan die de filmmuziek zou maken voor The Passion Of The Christ. Hoe zou dat geklonken hebben? Ik denk dat ondanks het geweigerde verzoek, Dylan alsnog aan het schrijven is geweest en Pasen als thema heeft gekozen. Het resultaat is Ain't Talkin' en verscheen op het album Modern Times uit 2006.
En nee, ik weet dus niet of er een verband bestaat tussen het verzoek voor filmmuziek voor The Passion Of The Christ en het nummer Ain't Talkin'. Het zou me niets verbazen als die link er zou zijn.
Dat waren zomaar wat gedachten toen ik dus gisteravond keek naar Il Vangelo Secondo Matteo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten