donderdag 21 mei 2015

Aantekeningen #19: boekje, concerten, Letterman

Dinsdag en woensdag waren drukke Dylan-dagen. Dinsdagavond was natuurlijk Dylans optreden in The Late Night Show van David Letterman. Het was de een-na-laatste avond dat Letterman zijn talkshow presenteerde; website-host Karl Erik zette dit optreden als staartje in de tournee, die Dylan de afgelopen maanden op pad hield.
Dinsdag werd ook bekend gemaakt dat Dylan voor drie optredens naar Nederland komt. Drie optredens, maar niet op één locatie en ook niet drie achtereenvolgende avonden. Maandag 2 november staat Dylan in het Muziekgebouw in Eindhoven, donderdag 5 en vrijdag 6 november staat hij in Carré, Amsterdam. Tussendoor staan Dylan and his band ook nog in het Franse Rouen (dinsdag 3 november). Zondagavond 1 november staan de mannen in Brussel.
En gisteren ontving ik het boekje Bob Dylan In Nederland, Voorjaar '65 van Tom Willems. De blogger wordt gezien als de 'grootste Dylan-kenner in de Lage Landen', en dat beeld wordt in dit boekje met dikke strepen onderstreept. In dit boekje gaat Willems in op vragen rond Dylans opkomst in Nederland, tussen maart en mei 1965 – nu dus precies een halve eeuw geleden. Waarom kwamen de eerste elpees van de zanger pas in 1965 in Nederland uit? Waar ging het mis, toen Dylan zou optreden voor de VARA, maar op het laatste moment afhaakte? Dat soort vragen en feiten.
Een leuk boekje sowieso, maar het laat me niet anders naar Dylan kijken of luisteren. Soms bekruipt me het idee dat Willems aan het haarkloven is, op zoek naar feiten en statistieken die er feitelijk niet toe doen. Want doet het ertoe wanneer Dylan voor het eerst in Nederland optrad? Waarom is het noodzakelijk om te weten dat Dylan dus niét in het voorjaar van 1965 voor de Nederlandse televisie optrad? Het doet er feitelijk niet toe, de teksten krijgen er niet een andere dimensie door.
Desalniettemin heb ik het boekje uiteraard gekocht. Ik wil het wel weten. Dat is omdat ik een Dylan-fan ben, uiteraard. Het is omdat ik Willems graag volg op zijn blog. Het is omdat ik de Willems-bibliografie (volledig over Dylan) compleet in huis wil hebben. Het is omdat... ach, ook mijn redenen om dit boekje te kopen, doen er niet toe.
Drukke Dylan-dagen dus. En dan te bedenken dat de zanger over vier dagen zijn 74e verjaardag viert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten