zondag 22 februari 2015

George Jackson

Nee, ik kende het nummer George Jackson niet. Ik wist van het bestaan af, maar nooit had ik dit liedje zelf beluisterd. Pas toen ik Side Tracks in bezit had, hoorde ik de akoestische versie. Maar alleen de akoestische is de helft van het verhaal, want er is ook een 'big band version'.
Tijd dus om het singeltje op te sporen. Via Discogs.com tikte ik George Jackson op de kop. Gelijk maar draaien, regelmatig omkeren (niet gelijk, want beide versies verdienen het om steeds achter elkaar te beluisteren). En tijd om het boek Revolution In The Air van Clinton Heylin uit de kast te halen.
Opgenomen in november 1971. Als basis van dit lied ligt het boek Soledad Question, een verzameling brieven die George Jackson schreef. Jackson was een Black Panther. Het nummer is bij een singel gebleven. Het verscheen nooit op een elpee of cd (okee, vooruit: George Jackson verscheen wel op de Japanse Dylan-3lp Masterpieces en dus op de singel-verzamelaar Side Tracks). En de meester heeft dit lied nooit live uitgevoerd.
Dit is het. Ik kan lang filosoferen waarom Dylan dit lied nooit heeft uitgevoerd of op een regulier album heeft geplaatst. Dat geeft ook niet, omdat de singel gewoon beschikbaar is. We kunnen het nummer te allen tijde horen.
Gelukkig maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten