woensdag 24 september 2014

Driewerf hulde?

Dylan is de laatste dagen weer even volop in het nieuws. Donderdag 9 oktober zal het Comité van de Nobelprijs voor de Literatuur bekend maken wie deze prestigieuze prijs in ontvangst mag nemen. In 1997 werd de bard voor het eerst officieel genomineerd. Daarna volgden de jaren 1998, 1999, 2000, 2001 en 2002. In geen van die jaren ontving de dichter de prijs.
Ik herinner me een lezing van voormalig OOR-journalist Bert van de Kamp. Een jaar of vijf geleden sprak hij in Oss, met de weinig enthousiasmerende titel: “De dag dat Bob Dylan alweer niet de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg.” Enfin.
Dylan kreeg in 2008 al de Pulitzer Prize. En in 2004 van de Schotse St. Andrews Universaty een eredoctoraat voor zijn liedteksten. Zijn daarmee zijn kansen op de grootste internationale waardering verkeken? Of juist vergroot? Ik weet het niet. Maar ik kan ook niet inschatten hoe het bij de Zweedse Academie achter de schermen aan toegaat.
En dan nog het bericht waar het Vlaamse Nieuwsblad mee kwam. Dylan wordt geëerd voor zijn muziek, door collega's als Norah Jones, Neil Young, Jack White, Eddie Vedder, Tom Jones en Beck. Datum van handeling is 6 februari volgend jaar. Ik neem het ter kennisgeving aan.
Tot zover het nieuws. Ondertussen wacht ik rustig af op de uitgaven van de Basement Tapes. Voor gewone stervelingen als ik het meest concrete waar we mee kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten