zaterdag 5 oktober 2013

Thirsty Boots en Pjotr

In april verscheen de single Wigwam/Thirsty Boots van Bob Dylan, in het kader van Record Store Day. De singel was een vooruitgeschoven pion van het album Bootleg Series vol. 10: Another Self Portrait. De A-kant, Wigwam, was voor mij niet zo heel erg interessant, het ging me vooral op de B-kant.
Bij de eerste luistersessies van Thirsty Boots moest ik denken aan de woorden van Jezus, over wie vermoeid en belast zijn. Zij kunnen rusten bij Hem, want Zijn last is licht en Zijn juk is zacht. Een thema dat ook voorkomt in Dylan’s song Lay Down Your Weary Tune.
Maar naarmate ik Thirsty Boots vaker beluisterde, hoe meer ik moest denken aan het boek Pjotr van Jan Terlouw. Dit boek las ik als basisschoolleerling meerdere malen. De vader van Pjotr is verbannen naar Siberië – Pjotr gaat hem achterna, te voet. Tijdens zijn reis maakt Pjotr het een en ander mee. Vlak voordat hij Siberië bereikt, heeft hij een lange intensieve wandeltocht achter de rug. Bij een oudere dame mag hij even uitrusten.
Pjotr wast zich, krijgt wat te eten en valt bij de warme houtkachel in slaap. Hij slaapt drie dagen en drie nachten, vertelt Terlouw.
Juist dát beeld, van die slapende Pjotr, kwam “bij me binnen” tijdens het luisteren van Thirsty Boots. So take off your thirsty boots / and stay for a while.
Ik weet niet of de link daadwerkelijk een link is – tussen Thirsty Boots en Pjotr. Maar soms houd je een beeld tegen beter weten in vast. Juist vanwege het vertrouwde beeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten